Top of Form

CHINA: 42

Chen Renjie, "Ziyou Bao"

Lin Youping, "Ziyou Bao"
Imprisoned: July 1983
In September 1982, Chen, Lin, and Chen Biling wrote and published a pamphlet titled "Ziyou Bao" (Freedom Report), distributing about 300 copies in Fuzhou, Fujian Province. They were arrested in July 1983 and accused of making contact with Taiwanese spy groups and publishing a counterrevolutionary pamphlet. According to official government records of the case, the men used "propaganda and incitement to encourage the overthrow of the people's democratic dictatorship and the socialist system." In August 1983, Chen Renjie was sentenced to life in prison, and Lin Youping was sentenced to death with reprieve. Chen Biling was sentenced to death and later executed.

Hu Liping, Beijing Ribao
Imprisoned: April 7, 1990
Hu, a staff member of Beijing Ribao (Beijing Daily), was arrested and charged with "counterrevolutionary incitement and propaganda" and "trafficking in state secrets," according to a rare release of information on his case from the Chinese Ministry of Justice in 1998. The Beijing Intermediate People's Court sentenced him to 10 years in prison on August 15, 1990. Under the terms of his original sentence, Hu should have been released in 2000, but CPJ has been unable to obtain information about his legal status.

Chen Yanbin, Tieliu
Imprisoned: September 1990
Chen and Zhang Yafei, both university students, were arrested and charged with counterrevolutionary incitement and propaganda for publishing Tieliu (Iron Currents), an underground publication about the 1989 crackdown at Tiananmen Square. Several hundred mimeographed copies of the publication were distributed. Chen was sentenced to 15 years in prison and four years without political rights after his release. Zhang was sentenced to 11 years in prison and two years without political rights after his release. However, Zhang was freed on January 6, 2000, after showing "genuine repentance and a willingness to reform." In September 2000, the Justice Ministry announced that Chen's sentence had been reduced by three months for good behavior.

Wu Shishen, Xinhua News Agency

Ma Tao, Zhongguo Jiankang Jiaoyu Bao
Imprisoned: November 6, 1992
Wu, an editor for China's state news agency, Xinhua, was arrested for allegedly leaking an advance copy of then President Jiang Zemin's 14th Communist Party Congress address to a journalist from the now defunct Hong Kong newspaper Kuai Bao (Express). His wife, Ma, editor of Zhongguo Jiankang Jiaoyu Bao (China Health Education News), was arrested on the same day and accused of acting as Wu's accomplice. The Beijing Municipal Intermediate People's Court held a closed trial and sentenced Wu to life imprisonment on August 30, 1993, for "illegally supplying state secrets to foreigners." Ma was sentenced to six years in prison.

According to the terms of her original sentence, Ma should have been released in November 1998, but CPJ has been unable to obtain information on her legal status.

Wu's life sentence was later reduced, and he is scheduled to be released from Beijing's No. 2 Prison on July 10, 2005, according to information received from the Chinese Ministry of Justice by the Dui Hua Foundation, a political-prisoner advocacy group.

Fan Yingshang, Remen Huati
Sentenced: February 7, 1996
In 1994, Fan and Yang Jianguo printed more than 60,000 copies of the magazine Remen Huati (Popular Topics). The men had allegedly purchased fake printing authorizations from an editor of the Journal of European Research at the Chinese Academy of Social Sciences, according to official Chinese news sources.

CPJ was unable to determine the date of Fan's arrest, but on February 7, 1996, the Chang'an District Court in Shijiazhuang City sentenced him to 15 years in prison for "engaging in speculation and profiteering." Authorities termed Remen Huati a "reactionary" publication. Yang escaped arrest and was not sentenced.

Hua Di, freelance
Imprisoned: January 5, 1998
Hua, a permanent resident of the United States, was arrested while visiting China and charged with revealing state secrets. The charge is believed to stem from articles that Hua, a scientist at Stanford University, had written about China's missile defense system.

On November 25, 1999, the Beijing No. 1 Intermediate People's Court held a closed trial and sentenced Hua to 15 years in prison, according to the Hong Kong–based Information Center for Human Rights and Democracy. In March 2000, the Beijing High People's Court overturned Hua's conviction and ordered that the case be retried. This judicial reversal was extraordinary, particularly for a high-profile political case. Nevertheless, in April 2000, the Beijing State Security Bureau rejected a request for Hua to be released on medical parole; he suffers from a rare form of male breast cancer.

On November 23, 2000, after a retrial, the Beijing No. 1 Intermediate People's Court issued a modified verdict, sentencing Hua to 10 years in prison. News of Hua's sentencing broke in February 2001, when a relative gave the information to foreign correspondents based in Beijing. In late 2001, Hua was moved to Tilanqiao Prison in Shanghai, according to CPJ sources.

Liu Xianli, freelance
Imprisoned: March 1998
The Beijing Intermediate Court convicted writer Liu of subversion and sentenced him to four years in prison, according to a report by the Hong Kong–based Information Center for Human Rights and Democracy.

Liu was imprisoned for attempting to publish a book on Chinese dissidents, including Xu Wenli, one of China's most prominent political prisoners and a leading figure in the China Democracy Party. In December 1998, Xu was himself convicted of subversion and sentenced to 13 years in prison. On December 24, 2002, Xu was released on medical parole and deported to the United States.

According to the terms of his original sentence, Liu should have been released in March 2002, but CPJ has been unable to obtain information on his legal status.

Gao Qinrong, Xinhua News Agency
Imprisoned: December 4, 1998
Gao, a reporter for China's state news agency, Xinhua, was jailed for reporting on a corrupt irrigation scheme in drought-plagued Yuncheng, Shanxi Province. Xinhua never carried Gao's article, which was finally published on May 27, 1998, in an internal reference edition of the official People's Daily that is distributed only among a select group of party leaders. But by fall 1998, the irrigation scandal had become national news, with reports appearing in the Guangzhou-based Nanfang Zhoumo (Southern Weekend) and on China Central Television. Gao's wife, Duan Maoying, said that local officials blamed Gao for the flurry of media interest and arranged for his prosecution on false charges.

Gao was arrested on December 4, 1998, and eventually charged with crimes including bribery, embezzlement, and pimping, according to Duan. On April 28, 1999, he was sentenced to 12 years in prison after a closed, one-day trial. He is being held in a prison in Qixian, Shanxi Province, according to CPJ sources.

In September 2001, Gao wrote to Mary Robinson, then U.N. high commissioner for human rights, and asked her to intercede with the Chinese government on his behalf. Gao has received support from several members of the Chinese People's Political Consultative Conference of the National People's Congress, who issued a motion at its annual parliamentary meeting in March 2001 urging the Central Discipline Committee and Supreme People's Court to reopen his case. But by the end of 2004, there had been no change in his legal status.

Yue Tianxiang, Zhongguo
Gongren Guancha
Imprisoned: January 1999
The Tianshui People's Intermediate Court in Gansu Province sentenced Yue to 10 years in prison on July 5, 1999. The journalist was charged with "subverting state power," according to the Hong Kong–based Information Center for Human Rights and Democracy. Yue was arrested along with two colleagues—Wang Fengshan and Guo Xinmin—both of whom were sentenced to two years in prison and have since been released. According to the Hong Kong–based daily South China Morning Post, Yue, Guo, and Wang were arrested in January 1999 for publishing Zhongguo Gongren Guancha (China Workers' Monitor), a journal that campaigned for workers' rights.

With help from Wang, Yue and Guo started the journal after they were unable to get compensation from the Tianshui City Transport Agency following their dismissal from the company in 1995. All three men reportedly belonged to the outlawed China Democracy Party, a dissident group, and were forming an organization to protect the rights of laid-off workers. The first issue of Zhongguo Gongren Guancha exposed extensive corruption among officials at the Tianshui City Transport Agency. Only two issues were ever published.

Wu Yilong, Zaiye Dang
Imprisoned: April 26, 1999

Mao Qingxiang, Zaiye Dang
Imprisoned: June 1999

Zhu Yufu, Zaiye Dang
Imprisoned: September 1999
Wu, an organizer for the banned China Democracy Party (CDP), was detained by police in Guangzhou on April 26, 1999. In June, near the 10th anniversary of the brutal crackdown on pro-democracy demonstrations in Tiananmen Square, authorities detained CDP activist Mao. Zhu and Xu Guang, also leading CDP activists, were detained in September. The four were later charged with subversion for, among other things, establishing a magazine called Zaiye Dang (Opposition Party) and circulating pro-democracy writings online.

On October 25, 1999, the Hangzhou Intermediate People's Court in Zhejiang Province conducted what The New York Times described as a "sham trial." On November 9, 1999, all the journalists were convicted of subversion. Wu was sentenced to 11 years in prison. Mao was sentenced to eight years, and Zhu to seven years. Their political rights were suspended for three years each upon release. Xu was sentenced to five years in prison, with a two-year suspension of political rights.

In December 2002, Mao was transferred to a convalescence hospital after his health had sharply declined as a result of being confined to his cell. Zhu, who has also been confined to his cell and forbidden from reading newspapers, was placed under tightened restrictions in 2002 after refusing to express regret for his actions, according to the New York–based advocacy group Human Rights in China. Xu was released from Zhejiang's Qiaosi Prison in September 2004.

Zhang Ji, freelance
Imprisoned: October 1999
Zhang, a student at the University of Qiqihar in Heilongjiang Province, was charged on November 8, 1999, with "disseminating reactionary documents via the Internet," according to the Hong Kong–based Information Center for Human Rights and Democracy.

Zhang had allegedly distributed news and information about the banned spiritual movement Falun Gong. He was arrested sometime in October 1999 as part of the Chinese government's crackdown on the sect.

Using the Internet, Zhang reportedly transmitted news of the crackdown to Falun Gong members in the United States and Canada and also received reports from abroad, which he then circulated among practitioners in China. Before Zhang's arrest, Chinese authorities had increased Internet surveillance in their efforts to crush Falun Gong.

Huang Qi, Tianwang Web site
Imprisoned: June 3, 2000
Public security officials came to Huang's office and arrested him for articles that had appeared on the Tianwang Web site, which he published. In January 2001, he was charged with subversion.

On August 14, 2001, the Chengdu Intermediate Court in Sichuan Province held a closed trial after several postponements. On May 9, 2003, almost two years after the trial, the court sentenced Huang Qi to five years in prison and one subsequent year without political rights. Huang was sentenced under Articles 69, 103, and 105 of the Criminal Law, which cover the crimes of "splitting the country" and subversion.

In October 1998, Huang and his wife, Zeng Li, launched Tianwang, a missing-persons search service based in Chengdu, Sichuan Province. The site soon became a forum for users to publicize abuses of power by local officials and to post articles about a variety of topics, including the June 4, 1989, military crackdown on peaceful demonstrations in Tiananmen Square, the independence movement in the Xinjiang Uighur Autonomous Region, and the banned spiritual group Falun Gong.

In December 1999, Huang published an investigative report about labor abuses committed against workers whom the Sichuan provincial government had sent abroad. While several domestic newspapers subsequently investigated and published stories on the case, authorities in Chengdu began threatening Huang and repeatedly interrogated him about his reporting.

Huang has been beaten in prison and has tried to commit suicide, according to an open letter he wrote from prison in February 2001 that was published on the Tianwang site. His family members, including his wife and young son, were not allowed to visit until November 2003. According to local sources, Huang's health has deteriorated significantly while in prison. He suffers from a heart condition and a skin disease.

Huang's family was not notified of his sentencing hearing and only learned of Huang's conviction after Zeng Li called the court. On May 18, 2003, Huang Qi appealed his sentence, pointing out that China's constitution guarantees freedom of speech and freedom of the press. Huang's trial had been postponed several times throughout 2001 in an apparent effort to deflect international attention from China's human rights practices during the country's campaign to host the 2008 Olympic Games. (Two of the trial delays—on February 23 and June 27—coincided with important dates in Beijing's Olympics bid.)

The Sichuan Higher People's Court rejected Huang's appeal in August 2003. He is due to be released in June 2005.

Xu Zerong, freelance
Imprisoned: June 24, 2000
Xu was arrested in the city of Guangzhou and held incommunicado for 19 months before being tried by the Shenzhen Intermediate Court in January 2002. He was sentenced to 10 years in prison on charges of "leaking state secrets," and to an additional three years on charges of committing "economic crimes."

Xu, an associate research professor at the Institute of Southeast Asian Studies at Zhongshan University in Guangzhou, has written several freelance articles about China's foreign policy and co-founded a Hong Kong–based academic journal Zhongguo Shehui Kexue Jikan (China Social Sciences Quarterly). Xu is a permanent resident of Hong Kong.

Chinese officials have said that the "state secrets" charges against Xu stem from his use of historical materials for his academic research. In 1992, Xu photocopied four books published in the 1950s about China's role in the Korean War, which he then sent to a colleague in South Korea, according to a letter from the Chinese government to St. Antony's College, Oxford University. (Xu earned his Ph.D. at St. Antony's College, and since his arrest, college personnel have actively researched and protested his case.) The Security Committee of the People's Liberation Army in Guangzhou later determined that these documents should be labeled "top secret."

The "economic crimes" charges are related to the "illegal publication" of more than 60,000 copies of 25 books and periodicals since 1993, including several books about Chinese politics and Beijing's relations with Taiwan, according to official government documents.

Some observers believe that the charges against Xu are more likely related to an article he wrote for the Hong Kong–based Yazhou Zhoukan (Asia Weekly) newsmagazine revealing clandestine Chinese Communist Party support for Malaysian communist insurgency groups. Xu was arrested only days before the article appeared in the June 26, 2000, issue. In the article, Xu accused the Chinese Communist Party of hypocrisy for condemning the United States and other countries for interfering in China's internal affairs by criticizing its human rights record. "China's support of world revolution is based on the concept of 'class above sovereignty'... which is equivalent to the idea of 'human rights above sovereignty,' which the U.S. promotes today," Xu wrote.

An appeal filed by Xu's family was rejected.

Liu Weifang, freelance
Imprisoned: October 2000
Liu was arrested sometime after September 26, 2000, when security officials from the Ninth Agricultural Brigade District, in the Xinjiang Uighur Autonomous Region, came to his house, confiscated his computer, and announced that he was being officially investigated, according to an account that Liu posted online. His most recent essay was dated October 20, 2000.

Liu had recently posted a number of essays criticizing China's leaders and political system in Internet chat rooms. The essays, which the author signed either with his real name or with the initials "lgwf," covered topics such as official corruption, development policies in China's western regions, and environmental issues.

"The reasons for my actions are all above-board," Liu wrote in one essay. "They are not aimed at any one person or any organization; rather, they are directed at any behavior in society that harms humanity. The goal is to speed up humanity's progress and development." The official Xinjiang Daily characterized Liu's work as "a major threat to national security." According to a June 15, 2001, report in the Xinjiang Daily, the Ninth Agricultural Brigade District's Intermediate People's Court sentenced Liu to three years in prison for "inciting subversion against state power."

According to the terms of his sentence, Liu should have been released in October 2003, but CPJ has been unable to obtain information on his legal status.

Jiang Weiping, freelance
Imprisoned: December 4, 2000
Jiang, a freelance journalist, was arrested after he published a number of articles in the Hong Kong–based magazine Qianshao (Frontline), a Chinese-language monthly focusing on mainland affairs. The stories exposed corruption scandals in northeastern China.

Jiang wrote the Qianshao articles, which were published between June and September 1999, under various pen names. His coverage exposed several major corruption scandals involving high-level officials. Notably, Jiang reported that Shenyang Vice Mayor Ma Xiangdong had lost nearly 30 million yuan (US$3.6 million) in public funds gambling in Macau casinos. Jiang also revealed that Liaoning provincial Governor Bo Xilai had covered up corruption among his friends and family during his years as Dalian mayor.

Soon after these cases were publicized in Qianshao and other Hong Kong media, central authorities detained Ma. He was accused of taking bribes, embezzling public funds, and gambling overseas and was executed for these crimes in December 2001. After Ma's arrest, his case was widely reported in the domestic press and used as an example in the government's ongoing fight against corruption. However, in May 2001, Jiang was indicted for "revealing state secrets."

The Dalian Intermediate Court held a secret trial in September 2001. On January 25, 2002, the court formally sentenced Jiang to eight years in prison on charges including "inciting to subvert state power" and "illegally providing state secrets overseas." This judgment amended an earlier decision to sentence Jiang to nine years. During the January sentencing, Jiang proclaimed his innocence and told the court that the verdict "trampled on the law," according to CPJ sources. Jiang immediately appealed his sentence to the Liaoning Province Higher People's Court. On December 26, 2002, the court heard the appeal and, while upholding Jiang's guilty verdict, reduced his sentence to six years, according to the California-based Dui Hua Foundation, which has been in direct contact with the Chinese government about the case. A court official told The Associated Press that, "We just thought that his criminal records were not as serious as previously concluded."

According to CPJ sources, Jiang has a serious stomach disorder and has been denied medical treatment. Held in a crowded cell in unsanitary conditions early in his prison term, he also contracted a skin disease. His wife, Li Yanling, was repeatedly interrogated and threatened following her husband's arrest. In March 2002, the local public security bureau brought her in for questioning and detained her for several weeks.

An experienced journalist, Jiang had worked until May 2000 as the northeastern China bureau chief for the Hong Kong–based newspaper Wen Hui Bao. He contributed freelance articles to Qianshao. In the 1980s, he worked as a Dalian-based correspondent for Xinhua, China's official news agency.

In November 2001, CPJ honored Jiang with its annual International Press Freedom Award. In February 2002, CPJ sent appeals to Chinese President Jiang Zemin from almost 600 supporters—including CBS news anchor Dan Rather, civil rights leader Jesse Jackson, and former U.S. Ambassador to China Winston Lord—demanding Jiang's unconditional release. That month, U.S. President George W. Bush highlighted Jiang's case in meetings with Jiang Zemin during a state visit to China.

Lu Xinhua, freelance
Imprisoned: March 10, 2001
Lu was arrested in Wuhan, Hubei Province, after articles he wrote about rural unrest and official corruption appeared on various Internet news sites based overseas. On April 20, 2001, he was charged with "inciting to subvert state power," a charge frequently used against journalists who write about politically sensitive subjects. Lu's trial began on September 18. On December 30, 2001, he was sentenced to four years in prison. He is due to be released in March 2005.

Yang Zili, Yangzi de Sixiang Jiayuan Web site

Xu Wei, Xiaofei Ribao

Jin Haike, freelance

Zhang Honghai, freelance
Imprisoned: March 13, 2001
Yang, Xu, Jin, and Zhang were detained on March 13 and charged with subversion on April 20. On May 29, 2003, the Beijing Intermediate Court sentenced Xu and Jin to 10 years in prison each on subversion charges, while Yang and Zhang were sentenced to eight years each on similar charges.

The four were active participants in the Xin Qingnian Xuehui (New Youth Study Group), an informal gathering of individuals who explored topics related to political and social reform and used the Internet to circulate relevant articles.

Yang, the group's most prominent member, published a Web site, Yangzi de Sixiang Jiayuan (Yangzi's Garden of Ideas), which featured poems, essays, and reports by various authors on subjects such as the shortcomings of rural elections. Authorities closed the site after Yang's arrest.

When Xu, a reporter with Xiaofei Ribao (Consumer Daily), was detained on March 13, 2001, authorities confiscated his computer, other professional equipment, and books, according to an account published online by his girlfriend, Wang Ying. Wang reported that public security officials also ordered Xiaofei Ribao to fire Xu. The newspaper has refused to discuss his case with reporters, according to The Associated Press.

The Beijing No. 1 Intermediate People's Court tried all four on September 28, 2001. Prosecutors focused predominately on the group's writings, including two essays circulated on the Internet called "Be a New Citizen, Reform China" and "What's to Be Done?" According to the indictment papers, these articles demonstrated the group's intention "to overthrow the Chinese Communist Party's leadership and the socialist system and subvert the regime of the people's democratic dictatorship." In November 2003, the Beijing Supreme People's Court rejected an appeal filed by a lawyer for Yang, Xu, Jin, and Zhang. In the appeal, the defense noted that three key witnesses who testified for the prosecution against the four men have since retracted their original testimony.

Wang Jinbo, freelance
Imprisoned: May 2001
Wang, a freelance journalist, was arrested in early May 2001 for e-mailing essays to overseas organizations arguing that the government should change its official view that the 1989 protests in Tiananmen Square were "counterrevolutionary." In October 2001, Wang was formally charged with "inciting to subvert state power." On November 14, the Junan County Court in Shandong Province held a closed trial; only the journalists' relatives were allowed to attend. On December 13, 2001, Wang was sentenced to four years in prison.

Wang, a member of the banned China Democracy Party, had been detained several times in the past for his political activities. In February 2001, days before the International Olympic Committee (IOC) visited Beijing, he was briefly taken into custody after signing an open letter calling on the IOC to pressure China to release political prisoners. A number of Wang's essays have been posted on various Internet sites. One, titled "My Account of Police Violations of Civil Rights," describes his January 2001 detention, during which police interrogated him and held him for 20 hours with no food or heat after he signed an open letter calling for the release of political prisoners.

Tao Haidong, freelance
Imprisoned: July 9, 2002
Tao, an Internet essayist and pro-democracy activist, was arrested in Urumqi, the capital of the Xinjiang Uighur Autonomous Region (XUAR), and charged with "incitement to subvert state power." According to the Minzhu Luntan (Democracy Forum) Web site, which had published Tao's recent writing, his articles focused on political and legal reform. In one essay, titled "Strategies for China's Social Reforms," Tao wrote that "the Chinese Communist Party and democracy activists throughout society should unite to push forward China's freedom and democratic development or else stand condemned through the ages."

Previously, in 1999, Tao was sentenced to three years of "re-education through labor" in Xi'an, Shaanxi Province, according to the New York–based advocacy group Human Rights in China, because of his essays and work on a book titled Xin Renlei Shexiang (Imaginings of a New Human Race). After his early release in 2001, Tao began writing essays and articles and publishing them on various domestic and overseas Web sites.

In early January 2003, the Urumqi Intermediate Court sentenced Tao to seven years in prison. His appeal to the XUAR Higher Court later in 2003 was rejected.

Zhang Wei, Shishi Zixun, Redian Jiyao
Imprisoned: July 19, 2002
Zhang was arrested and charged with illegal publishing after producing and selling two underground newspapers in Chongqing, in central China. According to an account published on the Web site of the Chongqing Press and Publishing Administration, a provincial government body that governs all local publications, beginning in April 2001, Zhang edited two newspapers, Shishi Zixun (Current Events) and Redian Jiyao (Summary of the Main Points), which included articles and graphics he had downloaded from the Internet.

Two of Zhang's business associates, Zuo Shangwen and Ou Yan, were also arrested on July 19, 2002, and indicted for their involvement with the publications. Zuo printed the publications in neighboring Sichuan Province, while Ou managed the publications' finances. At the time of their arrests, police confiscated 9,700 copies of Shishi Zixun.

The official account of their arrests stated that the two publications had "flooded" Chongqing's publishing market. The government declared that "the political rumors, shocking 'military reports,' and other articles in these illegal publications misled the public, poisoned the youth, negatively influenced society and sparked public indignation." Zhang, Zuo, and Ou printed more than 1.5 million copies of the publications and sold them in Chongqing, Chengdu, and other cities.

On December 25, 2002, the Yuzhong District Court in Chongqing sentenced Zhang to six years in prison and fined him 100,000 yuan (US$12,000), the amount that police said he had earned in profits from the publications. Zuo was sentenced to five years and fined 50,000 yuan (US$6,000), while Ou was sentenced to two years in prison.

Abdulghani Memetemin, East Turkestan Information Center
Imprisoned: July 26, 2002
Memetemin, a writer, teacher, and translator who had actively advocated for the Uighur ethnic group in the northwestern Xinjiang Uighur Autonomous Region, was detained in Kashgar, a city in Xinjiang, on charges of "leaking state secrets."

In June 2003, Kashgar Intermediate People's Court sentenced him to nine years in prison, plus a three-year suspension of political rights. Radio Free Asia provided CPJ with court documents listing 18 specific counts against Memetemin, including translating state news articles into Chinese from Uighur; forwarding official speeches to the Germany-based East Turkistan Information Center (ETIC), a news outlet that advocates for an independent state for the Uighur ethnic group; and conducting original reporting for the center. The court also accused him of recruiting additional reporters for ETIC, which is banned in China.

Memetemin did not have legal representation at his trial and has not been in contact with his wife or children since his arrest. His harsh punishment reflects the ongoing and near total suppression of the spread of information in Xinjiang.

Chen Shaowen, freelance
Imprisoned: August 2002
Chen, a freelance writer, was arrested on suspicion of "using the Internet to subvert state power," the official Hunan Daily reported on September 14, 2002. The article did not give the date of Chen's arrest, although Boxun News, an overseas online news service, reported that he was arrested on August 6, 2002.

Chen, who lives in Lianyuan, Hunan Province, has written numerous essays and articles for various overseas Chinese-language Web sites, including the online magazine Huang Hua Gang and Minzhu Luntan (Democracy Forum). According to his biography on Minzhu Luntan, Chen's essays covered topics including China's unemployment problem, social inequalities, and flaws in the legal system.
The Hunan Daily article accused Chen of "repeatedly browsing reactionary websites ... sending in numerous articles of all sorts, fabricating, distorting and exaggerating relevant facts, and vilifying the Chinese Communist Party and the socialist system." The report stated that Chen had published more than 40 articles on overseas "reactionary" Web sites. It is not clear whether he has been formally charged.

Cai Lujun, freelance
Imprisoned: February 21, 2003
Cai was arrested at his home in Shijiazhuang, Hebei Province. In October 2003, the Shijiazhuang Intermediate People's Court sentenced him to three years in prison on subversion charges.
Cai, 35, had used pen names to write numerous essays distributed online calling for political reforms. His articles included "Political Democracy Is the Means; A Powerful Country and Prosperous Citizenry Is the Goal"; "An Outline for Building and Governing the Country"; and "The Course of Chinese Democracy."

Following the November 2002 arrest of Internet essayist Liu Di, Cai Lujun began to publish online essays under his own name calling for Liu's release and expressing his political views. (Liu was released on November 28, 2003.)

Luo Changfu, freelance
Imprisoned: March 13, 2003
Public security officials arrested Luo at his home in Chongqing municipality and charged him with "subversion." On November 6, 2003, the Chongqing No. 1 Intermediate Court sentenced him to three years in prison.

Luo, 40, is an unemployed factory worker. Before his arrest, he had actively campaigned for the release of Internet essayist Liu Di, who was arrested in November 2002 and released on bail a year later. Luo had written a series of articles calling for Liu's release and protesting the Chinese government's censorship of online speech. His essays also called for political reforms in China.

In the 1980s, Luo was sent to a re-education-through-labor camp for three years for his dissident activities, according to the New York–based organization Human Rights in China.

Yan Jun, freelance
Imprisoned: April 2003
Yan disappeared in Xi'an, Shaanxi Province, in April 2003, and his family members did not know his whereabouts until May 9, when public security officials notified them that Yan had been charged with subversion.

On December 8, 2003, the Xi'an Intermediate People's Court sentenced Yan to two years in prison in a trial that lasted 20 minutes, his mother said.

Yan, a high school biology teacher, had published several essays online advocating political reforms, freedom of _expression, and a free press. His articles also called for the release of Zhao Ziyang, the former general secretary of the Communist Party who was under house arrest in Beijing from 1989 until his death in 2005, according to the Information Center for Human Rights and Democracy. Yan also expressed support for independent labor unions and workers' rights. He had created a Web site where he posted his writing.

In July 2003, Yan's mother told journalists that he had been sent to the hospital after being beaten in prison. He is due to be released in April 2005.

Luo Yongzhong, freelance
Imprisoned: June 14, 2003
Luo, who has written numerous articles that have been distributed online, was detained in Changchun, Jilin Province. On July 7, he was formally arrested. On October 14, the Changchun Intermediate Court sentenced him to three years in prison and two years without political rights upon his release, which is scheduled for June 13, 2006.

In sentencing papers, which have been widely distributed online, the court stated that between May and June 2003, Luo wrote several essays that "attacked the socialist system, incited to subvert state power, and created a negative influence on society." Several specific articles were cited as evidence, including "At Last We See the Danger of the Three Represents!"—a reference to a political theory formulated by former President Jiang Zemin—and "Tell Today's Youth the Truth about June 4," a reference to the military crackdown on peaceful pro-democracy protesters in June 1989. According to the court papers, the articles were published on online forums including Shuijing Luntan (Crystal) Web site.

Luo, who has a crippled leg, has also written a number of articles advocating the rights of disabled people.

Huang Jinqiu, Boxun News
Imprisoned: September 13, 2003
Huang, a columnist for the U.S.-based dissident news Web site Boxun News, was arrested in Jiangsu Province. Huang's family was not officially notified of his arrest until January 2004. The Changzhou Intermediate People's Court sentenced him on September 27, 2004, to 12 years in prison on charges of "subversion of state power." Huang plans to appeal his sentence.

Huang worked as a writer and editor in his native Shandong Province, as well as in Guangdong Province, before leaving China in 2000 to study journalism at the Central Academy of Art in Malaysia. While he was overseas, Huang began writing political commentary for Boxun News under the pen name "Qing Shuijun." He also wrote articles on arts and entertainment under the name "Huang Jin." Huang's writings reportedly caught the attention of the government in 2001. Huang told a friend that authorities had contacted his family to warn them about his writing, according to Boxun News.

In January 2003, Huang wrote in his online column that he intended to form a new opposition party, the China Patriot Democracy Party. When he returned to China in August 2003, he eluded public security agents just long enough to visit his family in Shandong Province. In the last article he posted on Boxun News, titled "Me and My Public Security Friends," Huang described being followed and harassed by security agents.

Kong Youping, freelance
Imprisoned: December 13, 2003
Kong, an essayist and poet, was arrested in Anshan, Liaoning Province. He had written articles online that supported democratic reforms and called for a reversal of the government's "counterrevolutionary" ruling on the pro-democracy demonstrations of 1989, according to the Hong Kong–based Information Center for Human Rights and Democracy.

Kong's essays included an appeal to democracy activists in China that stated, "In order to work well for democracy, we need a well-organized, strong, powerful and effective organization. Otherwise, a mainland democracy movement will accomplish nothing." Several of his articles and poems were posted on the Minzhu Luntan (Democracy Forum) Web site.

In 1998, Kong served time in prison after he became a member of the Liaoning Province branch of the China Democracy Party, an opposition party. On September 16, 2004, the Shenyang Intermediate People's Court sentenced Kong to 15 years in prison.

Yu Huafeng, Nanfang Dushi Bao

Li Minying, Nanfang Dushi Bao
Imprisoned: January 2004
The Dongshan District Court in Guangzhou, Guangdong Province, sentenced Yu, Nanfang Dushi Bao deputy editor-in-chief and general manager, to 12 years in prison on corruption charges. Li, former editor of Nanfang Dushi Bao, was sentenced to 11 years for bribery in a related case. Li also served on the Communist Party Committee of the Nanfang Daily Group, the newspaper's parent company,
In an appellate trial held on June 7, 2004, Li's sentence was reduced to six years in prison, while Yu's sentence was reduced to eight years.

Nanfang Dushi Bao (Southern Metropolis News) became very popular in recent years for its aggressive investigative reporting on social issues and wrongdoing by local officials. The paper broke news that a young graphic designer, Sun Zhigang, was beaten to death in March 2003 while being held in police custody in Guangzhou. Public outcry over Sun's death led to the arrest of several local government and police officials.

On December 26, 2003, Nanfang Dushi Bao reported a suspected SARS case in Guangzhou, the first new case in China since the epidemic died out in July 2003. The government had not yet publicly released information about the case when the newspaper's report was published. Editors and reporters who worked on the SARS story were reprimanded. Yu was detained on January 14, 2004, according to a report in the official, English-language China Daily.

According to a March 19 report in the official Xinhua News Agency, Yu was convicted of embezzling 580,000 yuan (US$70,000) and distributing the money to members of the paper's editorial committee. The court also accused Yu of paying Li a total of 800,000 yuan (US$97,000) in bribes while Li was editor of Nanfang Dushi Bao. Li was accused of accepting bribes totaling 970,000 (US$117,000).

Both men maintain that the money was acquired legally and was distributed in routine bonus payments to the staff. Chinese journalists familiar with the case have told CPJ that evidence presented in court did not support the corruption charges.

In recent years, government authorities have made moves to consolidate control over the Nanfang Daily Group, which owns a number of China's most independent and popular newspapers, including Nanfang Zhoumo (Southern Weekend) and Ershiyi Shiji Jingji Baodao (21st Century Economic Herald). In March 2003, Ershiyi Shiji Huanqiu Baodao (21st Century World Herald), also owned by the Nanfang Daily Group, was closed after it ran a series of sensitive stories, including an interview with a former secretary of Mao Zedong who called for political reforms.

Liu Shui, Nanfang Dushi Bao, Shenzhen Wanbao
Imprisoned: May 2, 2004
Police in Shenzhen detained Liu and a friend on charges of "soliciting prostitution." They were brought to a detention center, where they were questioned. The next day, Liu's friend was released, according to press reports.

Liu was transferred to Xili Detention Center in Shenzhen, where he has been sentenced to two years of "custody and education," a form of administrative detention designed for accused prostitutes and their clients. According to Chinese law, authorities can sentence individuals to up to two years of "custody and education" without holding a trial or filing formal charges.

Prior to his arrest, Liu had written a number of essays commemorating the June 4, 1989, military crackdown on pro-democracy demonstrators in Beijing, advocating for the release of political prisoners, and calling for political reforms. Many of his essays were posted on Chinese-language Web sites hosted overseas.

Liu had worked as an editor and reporter for publications including Nanfang Dushi Bao (Southern Metropolis News) and Shenzhen Wanbao (Shenzhen Evening News), according to news reports.

This is the fourth time Liu has been arrested. In 1989, he was active in the democracy movement in Lanzhou, Gansu Province, and subsequently spent a year and three months in prison on charges of "counterrevolutionary propaganda and organization." In 1994, he spent three years in prison on "counterrevolutionary propaganda" charges after editing a book titled The Truth About the June 4th Incident. He was also briefly detained in 1998.

Liu wrote a number of essays, news reports, and poems that have been published online. In an article published on April 23, 2004, he reported on an anticorruption protester in Shanghai whom police had beaten and detained. He also published a poem in tribute to the Tiananmen Mothers, a group of women whose relatives were killed or injured in the June 4, 1989, military crackdown. In one of his most recent articles, which was posted online on April 27, he interviewed family members of the New Youth Study Group—four young men serving lengthy prison sentences on "subversion" charges for using the Internet to distribute articles on social and political issues.

Zhao Yan, The New York Times
Imprisoned: September 17, 2004
Zhao, a news assistant at The New York Times Beijing bureau and a former reporter for Beijing-based China Reform magazine, was detained in Shanghai. Zhao's lawyer Mo Shaoping has been unable to contact him, according to international news reports, and authorities did not respond to various international inquiries about the reason for his detention.

On September 21, Zhao's family received a notice from the Beijing State Security Bureau accusing Zhao of "providing state secrets to foreigners," according to international news reports. Mo said these allegations could lead to a charge of treason, a crime punishable by execution. Prosecutors issued a formal arrest warrant for Zhao on October 20 but did not specify the alleged actions leading to his arrest.

The detention followed an article in The New York Times revealing Jiang Zemin's plan to retire from the position of chairman of the Central Military Commission. The September 7 article preceded the official announcement of the final transfer of leadership to Hu Jintao on September 19 and cited unnamed sources with ties to leadership.

Zhao's associates have speculated that the journalist is under investigation as the source of the leak. The New York Times said that Zhao—who worked as a researcher for the Times and not as a reporter—did not provide any state secrets to the newspaper and was not involved in the September 7 story.

Zhao began working at The New York Times in May after leaving his job as a reporter for China Reform magazine. Police harassed Zhao on multiple occasions in 2004 after he reported aggressively for the Beijing-based magazine on government abuse of peasants across China. In June, police raided Zhao's family home. According to the New York–based organization Human Rights in China, the raid startled Zhao's elderly father and precipitated a decline in his health; he died a few days later.

Zhao has also worked as an activist for peasants' rights. In December, authorities detained Li Boguang, a legal scholar who had worked with Zhao in advocating for peasants involved in a land dispute with officials in the southeastern city of Fu'an. Li's detention followed an online article titled "Can citizens dismiss a mayor?" According to that article, Zhao and Li were helping the Fu'an farmers petition the central government for redress.

In October, U.S. Secretary of State Colin Powell expressed concern about Zhao Yan's case to Foreign Minister Li Zhaoxing, who responded that it was an internal matter.

Zhang Ruquan (also known as Zhang Qianfu), freelance
Imprisoned: October 15, 2004
Detained under suspicion of "inciting subversion of state authority," freelance writer Zhang Ruquan was later prosecuted on criminal defamation charges for writing an essay criticizing Chinese leadership since the death of Mao Zedong. Zhang Ruquan is better known by his usual pen name, Zhang Qianfu.

In a closed trial on December 24, 2004, the People's Court of Jinshui District in the city of Zhengzhou, Henan Province, convicted Zhang Ruquan, along with his associate Zhang Zhengyao, in a public prosecution on charges of defamation that "seriously undermined social order or the state interest." The two were sentenced to three years in prison for defaming former Chinese President Jiang Zemin.

The charges stemmed from early September, when Zhang Ruquan wrote a commemorative essay titled "Mao Zedong—Forever Our Leader," which was posted online and printed in leaflets. On September 9, the 28th anniversary of Mao's death, Zhang Zhengyao distributed the leaflets in Zhengzhou's Zijinshan Square and was arrested by plainclothes public security officers.

Authorities detained Zhang Zhengyao and another man, Wang Zhanqing, who printed the leaflets. Zhang Ruquan and Zhang Zhengyao's wife, Ge Liying, who posted the article online, were placed under house arrest, apparently in consideration of their age and health.

In the article, which Zhang Ruquan wrote under the pen name Song Mei, he expressed nostalgia for Mao's rule. He also criticized the Chinese Communist Party for abandoning China's workers. "As a result of the commercialization of education, health care, cultural activities, sports, and legal recourse ... they have in effect been deprived of the right to send their children to school, access to health care, the right to pension ... and even the right to legal protection," he wrote.

In particular, he criticized former leader Deng Xiaoping and Jiang Zemin, who at that time held the position of chairman of the Central Military Commission, for representing only the interests of "imperialism" and the upper classes.

Zhang Ruquan has written under the name Zhang Qianfu for a number of Maoist Web sites and magazines in China, including the prominent leftist magazine Zhong Liu (Midstream).

Shi Tao, freelance
Imprisoned: November 24, 2004
Police from the security bureau of Changsha, Hunan Province, detained freelance journalist Shi near his home in Taiyuan, Shanxi Province. In the days following his detention, authorities confiscated the journalist's computer and other documents, warning his family to keep quiet about the matter, according to a statement posted online by Shi's brother, Shi Hua.

Shi's family was notified that the journalist was being held in Changsha on suspicion of "leaking state secrets," an extremely serious charge that can lead to lengthy imprisonment or death. Authorities did not tell his family exactly what brought about the allegations.

Until May, Shi was a journalist for the daily Dangdai Shang Bao (Contemporary Trade News), which is based in Changsha. Shi has also written essays for overseas Internet forums, including Minzhu Luntan (Democracy Forum). In an essay he posted in April titled "The Most Disgusting Day," Shi criticized the Chinese government for the March 28 detention of Ding Zilin, an activist for the Tiananmen Mothers group whose 17-year-old son was killed in the military crackdown on the 1989 pro-democracy demonstrations.

On December 14, authorities issued a formal arrest order charging Shi with "leaking state secrets to foreigners." Shi's defense lawyer told CPJ that he has been unable to meet or talk with his client and was turned away by local public security officers when he traveled to Changsha to visit Shi in late December.

Yang Tianshui, freelance
Imprisoned: December 24, 2004
Police arrested Internet writer and pro-democracy activist Yang at his home in Hangzhou, Zhejiang Province, in the late evening of December 24 and took him to a police station, according to international news reports. On December 26, police told his family that Yang had been transferred to police custody in Nanjing, Yang's official place of residence, according to local sources. Authorities did not state a reason for his detention.

On December 31, Yang's sister received official notification from the Nanjing Public Security Bureau that Yang was being held under suspicion of "inciting subversion of state power," according to the Independent Chinese PEN Centre (ICPC), an organization that advocates for independent writers and journalists in China.

Yang, who is a member of the ICPC, is a regular contributor to overseas Chinese-language news sites. He has written about human rights abuses in China's prison system and wrote a number of recent articles about government corruption and high unemployment, as well as pieces criticizing the Chinese Communist Party.

According to international news reports and the ICPC, Yang was previously imprisoned for 10 years on "counterrevolution" charges for condemning the government's brutal military crackdown on pro-democracy demonstrators in 1989. On May 27, Yang was detained for 15 days for breaking the terms of his probation by writing essays commemorating the 15th anniversary of the incident. 

Bottom of Form

